Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Alla inlägg under november 2010

Av Love - 30 november 2010 17:14

Så var jag här igen. Batteriet till kameran tog slut men här ser vårt köksfönster och mitt sovrum ut.

Mer bilder kommer i morgon.

                    

    

Potatisen kokar spenaten är stuvad och fisken ska stekas.

Till efterätt blir det blåbärspaj med vaniljsås. Nej, jag har inte bakat den själv utan den är köpt men god ändå.

 

Vilken glögg föredrar ni? Jag skulle vilja prova lite andra än Blossa. Kom gärna med förslag.

  

Det har inte hänt så mycket i dag här så jag slutar med en varm vinterhälsning till er alla i vårt vackra land och tackar för vänliga kommentarer.

                                    Kram

                                    Love.

 

Av Love - 30 november 2010 16:36

Ja det är frågan. Vill ni tala om för mig vad ni tycker?

Har sett att många gör det och jag har börjat i dag.

 

Gillade inte min blogg utan tycker den här är lugnare.

Samma sak med alla ljusslingor om det ser ut som ett nöjesfäst med blinkande ljus i alla olika färger  får jag ingen julstämning men det är tur att vi alla har olika tycke o smak.

 

I morgon ska jag göra fint på fågelbordet men bör sätta hönsnät runt för hjortarna. Det är kallt nu och fåglarna måste ha extra tillskott. Om vi åker till Thailand så får Lukas ta hand om det för man ska inte sluta när man vant dom.

Katterna gillar verkligen sin fågelbio. Dom sitter uppradade i fönstret och önskar inget högre än att få blåmes eller talgoxe till middag.

Ska ladda upp några kort från mina fönster så jag återkommer snart.  

                                Kram

                                Love.

 

 

Av Love - 29 november 2010 21:52

           


Tycker nog att  det räcker med snö nu och vill inte heller ha så kallt. Kroppen är snart lika stel som en istapp men visst är det vackert ute. 

Elinor mådde inte bra i

går och ville inte smitta ner oss så vi bjöd hit Leffe o Ingrid med barnen  alltid lika kul att vara med dom. Ingrid vet att jag inte gillar att baka så hon hade med sig nybakade lussekatter.

Glögg och annat smått o gott fanns i vårt hus. Att ha kära vänner så nära är toppen.

 

Eftersom Leif gillar att laga mat så tar han middagen på måndagar onsdagar o fredagar.

I dag blev det kassler med pommes frittes, sallad och aromsmör. Jättegott och jag njöt under tiden han lagade maten av att bara vila.

Tisdag, torsdag o lördag är mina dagar och Lukas tar hand om söndagen. Kan inte bli bättre nu känns det roligt att komma på nya saker att bjuda på.

 

Det börjar suga i Thailandstarmen så smått. Jag brukar hålla ihop till januari sen tar krafterna helt slut och jag vill åka till Tony. Längtar efter honom för det blir ju bara  en gång om året vi ses även om det då blir en längre period. Att få må så mycket bättre då är också underbart.

 

I morgon ska jag plocka ihop några saker och ta kort på och lägga ut på bloppisen. Hela husvagnen är full av fina barnkläder från Elinors barn och jag har bla.

 en snygg vinterkappa som bara är använd fyra gånger.

Vem vet det kanske kan bli ett bidrag till julklappskassan och så får jag mer plats i garderoben.

 

När jag var liten hade vi två garderober på tre personer.

Kläderna man hade då var lätt räknade.

Nu har jag kläder i överflöd och ändå säger jag ibland att jag har inget att sätta på mig.

 

För några år sedan hade jag ett fadderbarn i Lettland och var där en vecka. Besökte barnhem, skolor och gamla. Behovet var stort efter bla. kläder så jag har skickat mycket varm kläder dit och jag vet att det kommer fram för dom åker själva ner och lämnar ut.

Nu till jul går en sändning till barnfamiljer och gamla med förnödenheter som det är brist på och även julklappar. Skulle så gärna vilja åka med en gång till men jag orkar inte.

 

Väntar på Lukas som är hos en kompis och ser på  fotbollsmatchen mellan Barcelona och Real Madrid.

När han kommer blir det thetime och sen ska jag sova gott

 

Tack för era kommentarer dom värmer i vinterkylan.

 

  

                              Kram

                               Love.

 

 

 

 

 

 

Av Love - 28 november 2010 10:43

 

Bilden lånad från Google.


                        Hej kära vänner.

 

Vilken härlig morgon. Innan dagen ljusnat klev jag upp och tände stjärnor och adventsljusstakar i alla rum.  Kokade kaffe och där satt vi i stearinljusets sken och bara mös.

 

Ute är det 7gr. kallt och yrsnö. Inte ens Gaius ville vara ute  någon längre stund. Jag kan släppa ut honom på tomten där han far fram som en raket.

 

Lite spill får man räkna med när man har en valp och i förgår rök min mobil. Den hade ramlat ner på golvet och då tillåtet byte  tyckte Gaius.

Tur till Marieberg för att inhandla en ny. Eftersom jag bara ringer ,svarar och skickar sms så blev det en billig sak.

Samtidigt fick jag ett par vita vinterstövlar, snygga varma och sköna.

 

Ska väcka upp Lukas nu och be honom skotta sen ska vi ha en trevlig samvaro i dag med barn och barnbarn.

 

Ni ska alla ha en riktigt fridfull och trevlig 1:a advent.

                      

                             Kram

                              Love.

 

Av Love - 24 november 2010 22:26

Ja så heter en av våra hanar. I dag fyller han fem år.

När han skulle flytta kom Eva och Conny från Luleå ner med honom. Då var han inte stor men nu går han i tungviktsklass. Det bästa han vet är att ligga hos mig och få tvätta mig i ansiktet (kallas peeling) och håret.

 

            Nospuss till vår älskade Prins Puttipong.      

 

Djurintresset har även våra barn och barnbarn.

Leonard har länge velat ha en hund och han har saknat deras Troja i flera år. Det var en Gran Danois som tyvärr inte hade något bra psyke.

 

I helgen var Elinor och vi till en uppfödare och tittade på valpar av modell mindre. Handpenning är lagd och när Leonard kommer till mamma Elinor så finns han där. Ska få låna Jills filmkamera för det blir ett stort ögonblick när Leonard får träffa honom. Han vet ingenting  alls.

 

Den lilla valpen var bara fyra veckor när han visades upp men så bedårande söt. Att Elinor föll synns väl.                   

 

Jag har inga bra dagar just nu med värk och stelhet.

Fungerar bäst mellan 10-15 sen är det sängen som gäller innan middagen. Vila igen till halv 8 för att se nyheter och i kväll Bonde söker fru.

Så här är det varje vinter men man förtränger och vill inte komma ihåg att eländet blir värre då.

 

Mitt sovrum, Leifs sovrum och hans kontor är klara för helgen. Tänkte ta vardagsrummet och mitt arbetsrum i morgon sen har jag fredag o lördag på mig för resten.

 

Klockan har slagit 11 och ögonen går i kors. Längtar till min sköna säng där jag sover som en prinsessa på Tempurmadrassen. Den skulle jag inte klara mig utan inte heller katterna som värmer min stela kropp.

Gaius har accepterat sitt öda att ligga nedanför på en egen madrass min goa nallebjörn.

                      

                                       Kram

                                       Love.

Av Love - 23 november 2010 20:12

  


Hejsan ni alla i vårt avlånga land.

Nu yr snön och nordanvinden har slagit till.

Ni måste lova att ta det försiktigt ute på vägarna.

 

Om ni kunde titta in i vårt hus skulle ni få se en röra utan like.  Fönster utan gardiner kartonger med julsaker  utspridda. Adventsljusstakar på vift och ljusslingor som ska kollas ligger både här o där men men på lördagskväll ska det vara städat o fint. Tänder upp på morgonen den 1:a advent. Vet inte om jag ska leta efter nya gardiner till köket och sätta upp dom jag hade förra året i mitt arbetsrum. Får väl ta en tur till staden på fredag.

 

Jag är verkligen en älskare av juletid och allt vad det innebär. Ska ut och plocka granris i morgon att klä balkongräcket med. Har lovat dotter att ta till henne också. Glögg och pepparkokor är inköpta men Lukas och jag ska baka på lördag.

 

Vet ni vad jag hörde, jo att det finns dom som säljer semlor nu. Är det inte upp o nervända världen så säg.

När jag var liten fanns dom bara på tisdagar en kort period och vi åt dom med varm mjölk vilket jag inte tror någon gör i dag.

 

Vi har verkligen snälla vänner, tänker på Leffe och Ingrid. När vi träffades sist så erbjöd sig Leffe att börja övningsköra med Lukas och dom ska snart gå på handledarkurs. Lukas kunde inte fatta att det fanns någon som ställde upp så för honom utan att man frågat.

                    Tack o kram till er.

 

Har just suttit och betalat alla min räkningar och är tacksam att man i alla fall får ett litet bidrag varje månad som kalls pension. Det är inte alla länder som har utan där är man hänvisad till barn eller släktingar.

Tror det blir värre för våra ungdomar i framtiden och det är inte roligt att som 20-åring börja spara till pensionen. Det som gör mig förb.... är att vissa kan skorva åt sig hur mycket som helst tex. politiker. Livet är inte rättvist och kommer aldrig att bli.

 

Har lite mail att svara på innan jag släcker ner här och ska ta en titt in till er bloggvänner. Blir nog inga kommentarer men 

     

 

                                   Kram

                                   Love.

 

 

Av Love - 19 november 2010 19:08

  


Här är middagen avklarad. Den inköptes på pizzerian och

med lite vin till blev det smaskens.

Idol kommer senare och då blir det hallonpaj med vispgrädde.

 

Har ni ett innersta rum! Det har jag och dit drar jag mig tillbaka när jag inte kan sova för att tankarna far som svalor i skallen och problemen verkar olösliga.

 

Jag viker av från landsvägen och går in på den gamla kostigen.

 Där blir jag omsluten av stora granar och mossan dämpar mina steg. Snart passerar jag myren som lyser av mogna hjortron. Plockar några för att ha på vägen.

 

Titta, nu ser jag tjärnen där pappa o jag fiskade. 

Där  står en stor älgtjur  och dricker av det klara vattnet.

Han lyfter på huvudet och den stora kronan visar att det är en gammal vis älg som klarat sig undan jägarna i många år.

 

Stigen går brant uppför ett berg och jag travar på för att hinna innan solen går ner.

Väl framma kryper jag in i mitt lilla  bergrum.

Där finns en säng med fårskinn och mitt på golvet brinner alltid en eld.

 

  Om jag sätter mig vid fönstret ( ett hål i berget) kan jag se det lilla hemmanet nedanför berget  och gårdsfolket som håller på att hässja hö medan barnen under stoj o skratt tar sig ett dopp.

En äldre kvinna i lång klänning med förkläde och huckle på huvudet kommer med en korg som innehåller kaffe och buller. Barnen får hallonsaft. Känner igen min underbara farmor.

 

Bortom slåtterängarna  glimmar kvällssolen i sjön och

Storlommen låter höra sitt vemodiga  rop.

Detta är mitt innersta rum och dit går  jag ofta  för att finna lugn o ro.

 

Den gamla gården är mina förfäders och där har jag mina bästa minnen. Nu är det vår son Roger som tar hand om stället och jag hoppas något av våra barnbarn vill fortsätta sköta om Karsro. Min älskade pappa hette Karl så jag har döpt stället efter pappa.

 

Berätta gärna om era innersta rum.

 

Hoppas ni alla mår bra och får en fridfull helg.

                                 

                             Kram

                              Love.

 

 

 

 

                           

                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Love - 11 november 2010 19:31

Att djur ligger mig varmt om hjärtat har väl ingen missat. Vi har i dag grattat Musse som fyller 9 år.

 Leverpastej och skinka till frukost  fisk och räkor till middag.

Han är en Norsk skogkatt med färgen light amber.

Han är husets herre nummer ett och alla vet att han har ett hjärta av guld. Vi hoppas och önskar att vi får ha Musse med oss i många år till.       

Två svarta killar gillar varandra och myser tillsammans. Gaius och Marco.

  

I går kväll när Gaius och jag var ute och gick över gärdet hörde vi ett konstigt ljud av något djur.

Jag blev ju livrädd, tänk om det var vildsvin men det visade sig att det var hjortar          Dom har ju brunst nu och bockarna låter på ett speciellt vis.

 När det är mörkt har jag alltid Gaius kopplad och nu i kväll sprang en stor hjort med krona ut alldeles framför oss. Sista kissrundan får han klara av själv i kattgården vid 10-tiden. Sen sussar vi gott både människor katter och hund.

 

Vår lilla by där det bor ca 20 familjer.

 Naturen är vacker i vinterskrud. 

Våran sötnos kan sitta fint.

 

 Vi vilar ut och jag njuter av solen.    Söt, sötare ,sötast.

 

Om ni visste hur glad och tacksam jag är för alla fina kommentarer ni skrivit.  Det värmer mitt hjärta i vinterkylan. 

Jag vill tacka Irja alldeles extra för den fina presenten och det hon skrev. Änglar finns även på jorden.  

Tack kära "syster".

                             Kram till er alla.

                                    Love.    

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards